سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دپارتمان دندامپزشکى ( دندانپزشکى حیوانات ) اکسیژن

دپارتمان دندانپزشکى ( دندانپزشکى حیوانات ) اکسیژن

بیمارى هاى دهان و دندان جزء اصلى ترین ناراحتى هاى حیوانات خانگى و آزادزى هستند به گونه اى که بر مبناى برخى مطالعات میدانى در اروپا، حدود 80?? از حیواناتى که به مراکز درمانى مراجعه مى کنند، از مشکلات و بیمارى هاى دهان و دندان نیز رنج مى برند. پژوهش هاى بالینى نشان مى دهد پیشرفت این بیمارى ها در حیوانات خانگى به راحتى باعث ایجاد عفونت هاى عمومى و نارسایى در سایر ارگان هاى حیاتى بدن نیز مى شود.

دپارتمان دندانپزشکى بیمارستان دامپزشکى اکسیژن که از قدیمى ترین بخش هاى تخصصى این رشته در تهران و ایران محسوب مى شود، از دیرباز خدمات کاملاً تخصصى دندانپزشکى حیوانات را ارائه مى دهد، به گونه اى که اوّل بار اصطلاح دندانپزشکى حیوانات که برگردان پارسى واژه Vet Dentistry است، در این مجموعه و توسط دندامپزشک بیمارستان اکسیژن به کار برده شد.
از گذشته تا کنون، غالب خدماتى که دامپزشکان کشور در حوزه دندانپزشکى حیوانات خانگى ارائه مى دهند، شوربختانه منحصر به جرمگیرى(بعضاً نه چندان اصولى) و کشیدن دندان هاست!
شاید بتوان ریشه این نوع درمان را در دو پیشینه مهم کنکاش کرد:
-اوّل آنکه: متاسفانه در دوره ى تحصیلى دکتراى عمومى دامپزشکى در ایران، به مشکلات و بیمارى هاى دندان پرداخته نمى شود.
-دوّم آنکه: بالابودن میزان شیوع بیمارى پریودنتال در سگ ها و گربه ها، این نتیجه نادرست را القاء کرده است که تنها درمان لازم در دندانپزشکى حیوانات، صرفاً محدود به جرمگیرى است؛ در صورتى که حتى براى پیشگیرى و درمان موثرتر همین بیمارى هم، مداخلات تخصصى ترى در دنیا وجود دارد.

در این مجموعه به پشتوانه دانش و تجربه متخصصین متبحّر و کارآزموده و نیز بهره گیرى از با کیفیت ترین و مدرن ترین تجهیزات دندانپزشکى و بیهوشى روز دنیا و استفاده از مرغوب ترین متریال مصرفى که علاوه بر بهبود کیفیت خدمات، موجب ارتقاء بازدهى درمان مى شود؛ آخرین متدهاى تخصصى روز دنیا در حوزه پیشگیرى و درمان بیمارى هاى دهان و دندان حیوانات ارائه مى گردد.

خدمات تخصصى دپارتمان دندانپزشکى اکسیژن

الف-خدمات درمانى:

1-درمان انواع پوسیدگى هاى دندان
2-ترمیم انواع شکستگى هاى دندان
3-درمان تاج و انواع پروتز هاى ثابت دندان
4-درمان ریشه دندان(عصب کشى)
5-درمان بیمارى هاى لثه و جراحى هاى پریودانتیکس
6-درمان تخصصى بیمارى پریودنتال
7-درمان و درناژ آبسه ها و حذف کانون های عفونی حاد یا مزمن در ناحیه دهان
8-درمان ناهنجارى هاى مادرزادى دندان ها و ناحیه فک و صورت

ب-خدمات جراحى دندانپزشکى :

1-جراحى حذف دندان غیرقابل نگهداری و عفونی
2-جراحى حذف ریشه باقیمانده در استخوان فک
3-جراحى حذف دندان هاى نهفته در لثه یا مدفون در استخوان
4-جراحى ترمیمى و اصلاحى لثه(پریودانتیکس)
5-جراحى انتهاى ریشه دندان(آپیکو اکتومى-Apicoectomy)
6-جراحى پیوند استخوان فک
7-جراحى هاى ترمیمى تروما و شکستگى هاى استخوانى ناحیه فک و صورت(با همکارى متخصص جراحى و بیهوشى)

ج-خدمات مراقبتى-پیشگیرى:

1-وارنیش فلوراید دندان ها جهت جلوگیرى از پوسیدگى
2-جرمگیرى، بروساژ و پاکسازى دندان ها جهت پیشگیرى از پوسیدگى دندان ها و ابتلا به بیمارى هاى لثه و پریودنتال

د-خدمات بهداشتى-زیبایى:

1-ترمیم هاى کامپوزیت و زیبایى
2-بلیچینگ و سفید کردن دندان ها
3-کاشت نگین هاى تزیینى روى دندان ها

ه-خدمات پرستارى:

1-آموزش عملى نحوه صحیح مسواک کردن دندان ها و استفاده مناسب از دهان شویه براى حیوانات خانگى(توسط پرستاران بخش دندانپزشکى حیوانات تهران)
2-شست و شوى مخصوص و ضدعفونى محوطه دهان و دندان متعاقب عمل هاى جراحى یا شرایط خاص (توسط پرستاران بخش دندانپزشکى)

و-خدمات دندانپزشکى خرگوش سانان و جوندگان:

1-اصلاح تخصصى دندان هاى پیشین
2-اصلاح تخصصى دندان هاى گونه اى
3-درمان و درناژ آبسه ها و حذف کانون های عفونی حاد یا مزمن در ناحیه دهان
4-درمان بلندشدگى ریشه دندان ها(Root Elongation)
5-جراحى هاى تخصصى فک و صورت(با همکارى متخصص جراحى و بیهوشى)

ز-خدمات آرامبخشى و بیهوشى:

مداخلات دندانپزشکى نیازمند آرامبخشى، بى حسى موضعى و القاى بیهوشى عمومى است.
امروزه با پیشرفت تکنولوژى و ارتقاى سطح کیفى خدمات درمانى، «بیهوشى عمومى استنشاقى همراه با لوله گذارى ناى(Tracheal Intubation)» تنها استاندارد پذیرفته شده براى بیهوشى لازم قبل از مداخلات دندانپزشکى در دنیا است. از آنجا که غالب اینسترومنت ها و هندپیس هاى یونیت دندانپزشکى در حین کار خود، آب و مایعات را در محوطه دهان اسپرى مى کند، ساکشن مدام و لوله گذارى ناى جهت جلوگیرى از آسپیراسیون ریوى، جزء لاینفکّ بیهوشى محسوب مى شود.
پیش از بیهوشى چکاپ کامل داخلى، معاینه دستگاه تنفسى و قلبى-عروقى، آزمایش هاى تکمیلى خون و در صورت نیاز رادیوگرافى قفسه سینه و اکوکاردیوگرافى انجام مى شود.
این قسمت از خدمات که منحصراً توسط متخصص جراحى و بیهوشى و در صورت نیاز با مشورت متخصص داخلى ارائه مى گردد، با مانیتورینگ کامل بیمار تا پایان مداخلات دندانپزشکى ادامه مى یابد و با ریکاورى و بازگشت بیمار از بیهوشى به اتمام مى رسد.
این بخش با رعایت کامل استانداردهاى علمى روز دنیا و با مدیریت «دکتر محمدیاسان بنگش» متخصص جراحى و بیهوشى و اکسترن شیپ جراحى از دانشگاه مونترآل کانادا، تجربه هاى تماماً موفقى در زمینه بیهوشى حیوانات مسن و با ریسک بالا، در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

 

اهمیت دندانپزشکی دامپزشکی در سلامتی حیوانات

حیوانات بیشتر کارهای خودشان را با دهان انجام می دهند. از خوردن و آشامیدن گرفته تا اکتشاف، تنفس و برقراری ارتباط همه توسط دهان انجام می شود. بنابراین هنگام ایجاد مشکل در دندان های آن ها انجام این فعالیت ها دشوار و گاهی ناممکن خواهد بود. قدم اول از بروز چنین مشکلاتی در حیوانات پیشگیری و رعایت بهداشت دندان و دهان است. اما اگر دندان های حیوانات دچار مشکل شود، دندانپزشکی دامپزشکی می تواند راه حل معجزه آسایی برای درمان این مشکلات باشد.

امروزه با پیشرفت صنعت پزشکی و تجهزات پیشرفته دندانپزشکی حیوانات درتهران پاسخ گویی تمام مشکلات مربوط به دندان حیوانات است. بنابراین اگر شاهد بروز مشکلات دندانی حیوانات خانگی تان بودید، بهترین راه حل مراجعه به دندانپزشکی دامپزشکی می باشد. این مرکز با تشخیص و درمان مشکلات ناشی از دندان به حیوان خانگی تان کمک می کند که به زندگی عادی خود بازگردد.